Pravděpodobně jste se již setkali
s důrazem na větší srozumitelnost a otevřenost církve nevěřícím lidem.
Cílem mé úvahy není tuto snahu o otevřenost zpochybnit, ale dát jí správný
biblický základ. Plně se ztotožňuji s tím, že pokud ke svým modlitbám za nevěřící
svět neumíme přidat i srozumitelné webové stránky a přívětivé prostředí budovy,
kde se scházíme, je to to trochu podivné. Pokud je církevní bohoslužba vedena
tak, že nevěřící návštěvník má pocit, že přišel do uzavřené komunity lidí a je
tam jaksi „navíc“, tj. nezván a nevítán, je něco opravdu hodně špatně.
Mimochodem, všimli jste si, že klasický kostel je kolikrát pro nevěřícího
docela srozumitelnou a přívětivou variantou? Je to totiž veřejný prostor, kde
se ho nikdo nebude ptát, proč tam přišel a kdo ho pozval.
Je řada možností, jak hledajícím
lidem otevřít dveře církve. Od propagačních materiálů až po uspořádání
bohoslužby. To, co mě však občas znepokojí, je představa, že se důraz na
srozumitelnost a otevřenost církve stane alfou a omegou naší evangelizace.
Pocit, že musíme vytvořit jakési umělé, sekulární prostředí, aby se nás
nevěřící nelekli, může být někdy mimo mísu. Dokonce to může být podobně směšné,
jako když si indián při prvním kontaktu s bělochem nasadí klobouk, aby se
přizpůsobil.
Nedávno jsem se setkal se
zajímavým názorem, že hodnoty srozumitelnosti a otevřenosti pro svět bývají
zpravidla víc oceňované lidmi věřícími. Zejména dlouhodobě věřícími a mladými
lidmi, kteří se již v církvi narodili. Pravděpodobně proto, že nám delší
čas ve sboru může časem trochu „lézt na mozek“. To se často i děje, když žijeme
jen pro sebe a ztrácíme vztah k misii a okolnímu světu. Nevěřící člověk
není u vytržení z toho, že používáme facebook, chodíme do kina a hrajeme
jejich oblíbený hudební styl. Spíš se bude dívat, zda to, co děláme,
děláme s nadšením a opravdovostí.
Takový člověk může být kolikrát
právě jistou nesrozumitelností a neprobádaností přitahován. Není zas tak
nemoudrý, aby nechápal, že dosud nepoznané věci vyžadují úsilí je prozkoumat.
Proto také lidstvo rádo cestuje po zemi i po nebi, dělá vědecký výzkum nebo
hledá odpovědi na složité filosofické otázky. Zájem o záhady, okultimus a
mystická náboženství to doplňují. Drtivá většina lidí na této planetě věří
nějakému na první pohled nesrozumitelnému náboženství.
Usuzuji tedy, že nevěřícího
neodradí, když něčemu v církvi nebude hned rozumět, ale určitě ho odradí,
když pocítí, že se s ním nepočítá a ze setkání s námi nebude cítit upřímný a přirozený zájem.
Onen upřímný zájem by měl být také skutečně upřímný. Nejde nám o to získávat
lidi jako „marketingoví apoštolové“. Kvůli kávě zdarma jistě neuzavřeme úvěr u
banky, natož změníme svůj světonázor. Každopádně bonus kávy zdarma je jistě
příjemný.
To, co je ovšem pro oslovení
světa naprosto zásadní podmínkou, je Boží
přítomnost v církvi.
Možná tomu nebudete věřit, ale
nevěřící lidé jsou naprosto hladoví po Bohu. Potřebují v životě někoho,
kdo jim dá naději, kdo je všemohoucí a vševědoucí. Někoho, kdo je bude milovat,
kdo jim bude rozumět a kdo jim odpustí jejich viny. Tím je náš Bůh a Pán Ježíš
Kristus. Následovaly ho zástupy lidí, ačkoli k nim kolikrát hovořil
v hádankách a podobenstvích! Když ho hledaly, zmizel, když bylo třeba, tak
je tvrdě napomínal. Po smrti se zjevil jen několika lidem a celé zástupy nechal
v naprosté nejistotě, ačkoli se mohl ukázat všem.
Skrze Ducha Svatého je Ježíš
přítomen i v dnešní církvi. Přesněji řečeno, je přítomen v každém
z nás. Otázka tedy zní: jsme křesťany, kteří umí dát druhým naději, lásku,
porozumění, odpuštění a pravdivé slovo v pravou chvíli? Setkávají se
s Ježíšem v nás? S Ježíšem v církvi? Člověk naplněný Duchem
Svatým s sebou nese mocnou Boží přítomnost.
Křesťan naplněný Duchem Božím je
tím největším magnetem pro lidi, kteří Ježíše neznají a to i za cenu, že mu
hned nebudou všichni rozumět a nebude se v naší budově cítit jako
v malém obchodním centru Olympia, plném služeb a nablýskaného prostředí.
Určitě se snažme, aby to v našich
modlitebnách nevypadlo jako v zapomenuté hospodě a lidé se mezi námi
cítili dobře, ale nezapomeňme, že skutečné Boží království přichází výhradně
v moci Ducha Svatého a nikdy ne jinak!
My jsme však nepřijali ducha světa, ale Ducha, který je z Boha, abychom
poznali, co nám Bůh daroval. O tom i mluvíme ne tak, jak nás naučila lidská
moudrost, ale jak nás naučil Duch, a duchovní věci vykládáme slovy Ducha.
Přirozený člověk nemůže přijmout věci Božího Ducha; jsou mu bláznovstvím a
nemůže je chápat, protože se dají posoudit jen Duchem.
1 Kor 2:12–14
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.